En virksomhed i eksplosiv vækst

Fra rekrutteringshjælp til ledercoach for hele lederteamet

Webshipper voksede. De var startet to mand, en udvikler og en direktør – Thomas A, og nu hvor de var oppe på at være de første 15-17 medarbejdere, kunne de godt mærke, at situationen ikke var holdbar. De havde sagt farvel til flere efter korte ansættelser, fordi de alligevel ikke havde passet ind.

Ansættelserne var baseret på mavefornemmelse. Vi havde behov for at gå mere struktureret til værks. Efter den første runde af samtaler, skulle vi vide mere om, hvilke mennesker er det, vi sidder med her? Vi fik en henvisning til Vores HR, og så fik vi Janni i spil til at lave test og en DISC profil og interview med dem. Den måde, vi sammen håndterede interviewproces og valideringsproces på, var af meget højere kvalitet, end vi havde haft tidligere, og det førte til en meget højere grad af fastholdelse og meget højere hit-rate på rekruttering.

Webshipper var stadig midt i deres eksplosive vækst, og udover det akutte rekrutteringsarbejde, som vi hjalp med, faldt snakken på andre HR-behov, som fulgte med. Det udviklede sig derfor hurtigt til, at vi oveni fik rollen som ledelsescoach og sparringspartner ikke bare for CEO’en Thomas, men for hele ledelsen, inklusiv mellemledere:

“Som leder har man brug for en ventil, hvor man ikke har noget på spil. Et sted, du kan gå hen for at få sparring, uden vedkommende har nogen aktier i det. Det havde stor værdi, både for mig og mellemlederne. Mellemlederne var typisk folk, der voksede fra en anden position internt til at være ledere. Deres grad af stress og pres blev mindre, fordi de fik en udefra at spille bold op af og fik konkrete værktøjer til, hvordan de skulle gribe hverdagen an – medarbejdersamtaler, udfordringer mv.”

I en periode var der så meget drøn på hos Webshipper, at Janni sad hos dem en til to dage om ugen for at sparre med lederne, være en del af rekrutteringsprocesserne og sikre det løbende HR-arbejde, særligt med henblik på at fastholde medarbejderne, og hvad der var behov for ind i det, f.eks. blikket på det gode arbejdsmiljø. Da kurven svingede ned igen og fandt et mere stabilt niveau, gik vi tilbage til at være på kald efter behov.

Der er ingen tvivl om, at vi som virksomhed blev mere modne, og vi blev et bedre sted at være, fordi vi samarbejdede med Vores HR. Vi voksede fra 10 til 40 medarbejdere på tre år. Vi var igennem mange kandidater, så der var stort behov for en struktureret tilgang til det at drive HR. Det havde vi ikke selv indsigt i, hvordan vi skulle gøre. Relationen til os som virksomhed og som mennesker er vigtig for at vurdere, hvad der er det rigtige for os. At opbygge den her relation og forstå, at behovene ændrer sig og følge med dem, det var den store forskel på det, Vores HR gjorde, og hvad en sporadisk konsulent kunne have gjort.